Kristi himmelsfärd

Medan sonen var på bowlingkalas hann jag med ett riktigt ”njutarpass” i Hammarbybacken. 800 höjdmeter rakt upp i himlen avverkades under två timmar. Det var nästan så att jag hörde änglakörer på slutet. Jag körde en buffé av uppfarter för att få variation på passet. Brant och jobbigt, flackt och jobbigt… Målet var att hålla […]

Traska upp. Rulla ned. Repetera.

Lättnaden som uppstår när den svettigaste mängdveckan är över. Det har blivit fyra besök till Hammarbybacken, varav tre riktiga backpass. Traska upp. Rulla ned. Repetera. Totalt ca 3600 höjdmeter och veckan stängs efter 100 km. Nu ska jag börja trappa ned på mängden. Igår hade jag snubbelskorna på mig när jag harvade runt motionsspåret. Tyvärr […]

Fjällmaraton på hemmaplan

Mina planer att åka upp till Jämtland och köra en träningshelg i samband med AXA Fjällmaraton ser inte ut att bli av. Istället har jag vridit upp backtrampandet här på hemmaplan. I tisdags blev det 16 vändor i Hammarbybacken, 1300 höjmeter på 24 km. Jag hade tänkt köra ett riktigt ”Håll käften”-pass på 25 varv, […]

Se upp i backen!

Under lördagens långpass sprang jag förbi och rekade hur Hammarbybacken mådde. På framsidan var det full aktivitet. Det gick helt ok att ta sig upp för baksidans isiga serpentinväg med mina halkskor från Åland Marathon. Nedfärden blev en näradödenupplevelse, långt från Kilians eleganta skuttande i senaste Salomon-filmen. Den seriösa backträningen får börja när jag slipper […]

En höjdarstart på månaden

December fick en toppenstart. Målet för dagens pass var att springa förbi Hammarbybacken för att inspektera om de senaste dagarnas snöande väckt den sovande björnen och möjligen köra några vändor. När jag kom fram stod snökanonerna och sprutade för fullt. Självklart var jag tvungen att köra ett backpass innan skid- och snowboardåkarna tar över. Backen […]

Hammarbybacken i pannlampans sken

Gårdagens transportlöpning byttes ut mot en sväng till Hammarbybacken. Jag hoppades se några ljuskäglor som segade sig upp för backen, men det var bäcksvart. Ingen backträning så långt ögat kunde se. Tre futtiga vändor i pannlampans sken fick räcka för mig. Blå backe (Trysil), röd backe (Sälen) och en avslutande blå. Underlaget var lerigt och […]

Resultat Hammarby Hill Run 10 km

Hammarby Hill Run var en riktigt kul tävling. Starten var vid foten av Hammarbybacken. Man sprang upp för den vänstra uppfarten och fortsatte ned på baksidan. Banan fortsatte på motionsspåren bort till Björkhagens utomhusgym och tillbaka till starten/varvningen. På första varvet sprang jag ungefär halva backen och gick resten för att inte dra på mig […]