TEC 100 under 20 timmar – Lopprapport del 2

Startnummer 23, Tec 100 milesEfter den målande berättelsen (del 1) är det dags för analys/summering. Detta är kanske mest intressant för mig själv, men jag måste få ned det i skrift innan jag glömmer detaljerna. OBS! Det blir inga läskiga bilder på mina fötter.

TEC 100 är det lopp som jag spenderat absolut mest tid på egen hand. Det var självvalt. Jag tackade t. ex. nej till pacers under natten. Jag var inne i en bubbla och trivdes med det. Kände inget behov av musik eller annan distraktion heller. Stämningen vid varvning höll i gång mig under hela varvet.

Planen

Planen var att hålla varvtiderna på 65-70 minuter så länge som möjligt. Det höll i 7 mil. Till en början handlade det om att verkligen gå de backar som man hade bestämt tidigare. När mörkret och tröttheten kom blev den stora utmaningen att absolut inte börja gå på vissa lättsprungna sträckor. De skulle skulle matas till vilket pris som helst.

Varvtiderna var det enda jag höll koll på. Tänkte aldrig på tempo eller kilometer. Vid 6 km-markeringen på banan brukade jag ta en titt på klockan för att se hur jag låg till. Jag såg även denna passering som en ”snart är jag i mål”-punkt. Trots att all skogslöpning återstod.

När varvtiderna började rinna iväg trodde jag det var kört med en sluttid under 20 timmar. Jag tuggade på trots det. Kände mig jagad på ett positivt sätt. Jag hade ett nytt PB i sikte.

Jag har tidigare sett en uträkning som visade att de flesta tappar 20-25% under andra halvan på TEC. Jag tappade 19%, vinnaren Andreas Falk 4% och tvåan Elov Olsson 6%.

Energi under TEC 100

Jag startade med en 2-timmars Perpetuem-blandning och fortsatte fylla på flaskan när den var tom. De första 4 milen petade jag i mig 3 kuber Shot Bloks per varv. Det var för lite visade det sig.

Resten av loppet var det två gels (Squeezy, Clif Shot, Hammer och GU) och en flaska Perpetuem per varv som gällde. På natten tog jag med en till handhållen flaska med vatten eller Resorb Sport.

Vid varvningen blev det minst en mugg vätska, oftast Cola men det var skönt att bryta av med Fanta, Ramlösa, kaffe och den nya favoriten Ginger Ale. I övrigt tog jag choklad, saltgurka, chips, ägg med kaviar och pizza. Jag försökte även äta nudlar, men det var för meckigt. Buljongen var dock bra att få i sig.

Det största mysteriet var att jag tackade nej till hamburgare!

Utrustningen

Som alltid har jag med för mycket saker. Mer än 80 procent låg kvar i lådan eller väskan efter loppet.

Jag startade med:

  • Pearl Izumi Trail M2
  • Tåstrumpor (Injinji)
  • Vadkompression (2XU)
  • Shorts (Nike)
  • Kompressionsshorts (2XU)
  • Långärmad merinoullströja (Icebreaker)
  • Vindjacka (Patagonia)
  • Keps (Nike)
  • Vätskebälte (Salomon)
  • Handhållen flaska (Nathan)

På natten blev det även:

  • Pannlampa (Silva X-Trail Plus)
  • Reflexväst (Craft)
  • Regnjacka (Haglöfs)
  • Buff (Inov-8)

Tåskydd Pearl Izumi Trail

Allt funkade klockrent förutom skorna. Pearl Izumis trailskor har en liten inbyggd fälla som består av det hårda tåskyddet längst fram på skon. När fötterna började svälla så fastnade (de kortklippta) stortånaglarna på kanten ibland. Det gjorde jävligt ont när man trampade ned kan jag meddela. I övrigt är skorna helt fantastiska. Jag kände aldrig någon mosighet eller smärta under fötterna.

Jag få köpa ännu större skor eller börja leta ersättare inför GAX 100. Hoka One One är ett intressant alternativ.

Arrangemanget

Jonas, David och alla funktionärer gör ett fantastiskt jobb. Stämningen var på topp hela tiden. Allt flöt på utan problem. Man möttes alltid av leenden och pepp.

Efter loppet

Jag kände mig rejält stel efter loppet. Den sista spurten kostade på. Låren brann. Stor- och pektårna hade blåsor. Stortånaglarna satt löst… Vristerna började svullna efter några timmar, samma sak hände efter Black River Run.

Trött TEC 100-löpare

När jag kom hem blev det en tupplur. Tydligen drömde jag om loppet. Fötterna fortsatte springa när de låg i högläge. Tyvärr finns det inget filmbevis.

I början av vecka kände jag mig som en gammal farbror, stel och orörlig. Precis som efter första maran. Igår var jag tillbaka på banan igen. Kunde ”skutta” upp och ned för trappor osv.

Det var allt, tror jag. Glad påsk!

Publicerat i Lopp | Etiketter | Lämna en kommentar

Lopprapport: TEC 100 miles

Målet var klart sedan en lång tid tillbaka. Jag skulle under 20 timmar på TEC 100. Det hade jag redan bestämt när jag anmälde mig till loppet efter Black River Run. Tävlingsdagen började med sedvanligt kaos. Det sista prylarna skulle … Läs mer

Publicerat i Lopp | Etiketter , | 4 kommentarer

Redo för bataljen i Täby #tec100

Den sista pusselbiten är på plats. Jag hittade tåstrumpor, Injinji så klart, som matchar mina skor och kepsen. Nu har jag inget att skylla på om jag misslyckas under TEC… Ultralådan har även fyllts på med saltlakrits, Snickers, Wild Chips, … Läs mer

Publicerat i Lopp | Etiketter , | Lämna en kommentar

Målbilden för TEC 100 miles

I morse steg jag upp innan halv fem för att köra en morgonjogg. Jag ville få en känslan för hur det kommer vara när det börjar ljusna och jag (förhoppningsvis) är på väg mot mål på söndag. Målbilden är klar. … Läs mer

Publicerat i Lopp | Etiketter , | Lämna en kommentar

Helgens stigterapi

Det blev inga långpass i helgen. Jag fokuserade på att hitta löparglädjen i min lilla skogsdunge istället. Och den fanns där. Benen var ovanligt pigga. Nedtrappningen börjar ge effekt verkar det som. Lördagens stiglöpning i bilder: Lågt stående sol bidrar … Läs mer

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Det kryper i benen

Rastlösa ben. Och det är inte bara benen utan hela kroppen som har den där krypande känslan. Jag vill ut, men jag ska inte. Våga vila. Det blir till att leta fram utrustning och börja skissa på någon typ av … Läs mer

Publicerat i Ludd | Etiketter | Lämna en kommentar

Grundträning: Glad att det är över

Det finns inte så mycket mer jag kan göra nu. Jag är glad att det är över. Inga mer långpass de närmaste veckorna. Mars bjöd på väder av alla de slag. Det kändes som en lång månad. Skövde 6-timmars var … Läs mer

Publicerat i Träning | Etiketter | Lämna en kommentar