Löpteknik: 180 steg per minut

Jag har inte lagt speciellt mycket energi på att följa de senaste årens råd och rön angående löpteknik. Efter att jag kurerade mitt löparknä 2010 falnade teknikintresset med tiden. Jag plockade dock med mig en hel del tankar från barfotalöpningen och den minimalistiska skolan. De flesta skor jag använder nu saknar både pronationsstöd, tjock sula och klack (hög häl till tå skillnad).

Det pratas en hel del om att man ska hög kadens för att motverkar att man tar för långa steg och landar på hälen när man springer. 180 steg per minut nämns ofta som den optimala stegfrekvensen för de flesta. Därför tyckte jag att det var lite intressant att se Jonas Buuds GPS-logg från UltraVasan.

Jonas Buuds kadens
(Klicka på bilden för att se all info från hans Suunto Ambit2 på Movescount.)

Jonas ligger ganska perfekt med sina 92 v/min skulle jag vilja säga. På hans senaste pass så pendlar kadensen mellan 87-92 v/min. När man ser honom springa tassar benen snabbt och lätt, överkroppen (framför allt huvudet) lever ett eget liv.

Tänker man för mycket på sin löpteknik kan det lätt bli fel också. Claus Rasmussen illustrerar några avarter i klippet nedan. Jag har mött många av dessa karaktärer under min rundor och känner igen de flesta mantran som skapat stilarna. Landa på framfoten, stolt hållning, man ska falla framåt …

Jag har själv inte någon perfekt löpteknik, vad jag vet iaf. Det börjar kanske bli dags att filma sitt eget löpsteg igen. Det var ju några år sedan sist.

Kristian

Om Kristian

Jag gillar att springa, helst långt. Ibland blir det ultralångt. Löpning är helt klart den bästa terapin och jag har tydligen en hel del att reda ut. Följ mig på Twitter, Google och Facebook.

Prenumerera på inläggen via RSS, Feedly eller e-post.