Den kuperade hemfärden

Under gårdagens transportlöpning hem bestämde jag mig för att försöka samla så många höjdmeter (surprise!) utan att springa samma backe flera gånger. Hoppades komma upp i 200 höjdmeter genom att springa via Hammarbybacken ned till Skanstull, upp till Globen och hem via Årstafältet.

Kuperad transportlöpning

Jag lyckades nästan. Den totala stigningen blev 180 meter på 14 kilometer. Nu ska jag försöka klura ut en bättre rutt. Tror det går att tjäna några backar genom att springa via Vitabergsparken. Kanske fuska med Fåfängan. Hmmm… (Som referens så är den rakaste/lättaste vägen hem 8 km och 50 hm.)

Något jag klarade var att sätta ett nytt Strava-PB i Mördarbacken, från Skanstull Marina upp till Skanskvarn.

Jag skulle gärna ha den här typen av kullar att träna på istället för ett par skräphögar. (Suget efter ett steadycamstativ till GoPro:n ökar också.)

Kristian

Om Kristian

Jag gillar att springa, helst långt. Ibland blir det ultralångt. Löpning är helt klart den bästa terapin och jag har tydligen en hel del att reda ut. Följ mig på Twitter, Google och Facebook.

Prenumerera på inläggen via RSS, Feedly eller e-post.

  • Leonard Sandin

    Kan du inte klämma in Högdalstoppen och den gamla slalombacken vid Farstanäset på vägen samt ta 6an i Ågesta (50 höjdm) på samma gång? 🙂

    • Då springer jag förbi hemmet och det blir inte transportlöpning längre 🙂

  • Åh, vilka berg att kuta i! Yes, det blir riktigt fint med stadycam-stativet faktiskt. Ska sluta att snacka om ”gåbackar” och börja med ”Power hiking” istället. Låter bättre.

    • Jag brukar kalla dom för ultrabackar. Sage har filmat fler träningspass inför UTMB. Spana in hans YouTube-kanal.

  • Jag har aldrig funderat över det här med höjdmeter tidigare så jag har svårt att sätta in siffror som 180 höjdmeter på 14 km i ett sammanhang.

    Jag håller i alla fall på och tränar för Lidingöloppet och ett av motionsspåren här i Skövde (Lila milen) har en total stigning på ca 150 meter över 9,4 km, fördelat över två backar på 400-600 m och ett flertal kortare men ändå rejäla motlut. Det är detta spår jag framför allt har tänkt att använda för att förbereda mig för Lidingös backar.

    Tror du att Lila milens kupering är tillräckligt för att härda benen inför Lidingö? Springer hellre många varv i ett spår än kör intervaller upp o ner i samma backe.

    • Motionsspåret låter som en perfekt runda. Lidingöloppet är 550 höjdmeter om jag inte minns fel. Det är den kuperade delen mellan 15-20 km som tar död på benen. Inga stora backar direkt men sträckan är lurig.