Varför träna när man kan springa lopp?

Igår publicerade jag en liten film på Instagram med statistik från årets 9 första månader. En av kommentarerna som dök upp handlade om 100 miles-loppen som ingick i alla löpta kilometer. I år har verkligen loppen varit en stor del av min totala distans (ca 30%).

Nummerlappar

Jag var tvungen att kolla igenom hur det varit tidigare år.

Träning vs. Tävling (maj 2009-sep 2014 )

Sedan jag började springa ultror (2012) har tävlingarna definitivt bidragit mer och mer till den totala kilometerkakan.

Träning vs. Tävling 2014

  Löpning totalt (km) Träning (km) Tävling (km) Tävling (%)
2009 950 909 41 4,3
2010 1386 1205 181 13,1
2011 1868 1683 185 9,9
2012 2034 1784 250 12,3
2013 2772 2286 486 17,5
2014* 2496 1733 763 30,6

*Resterande fyra månader av 2014 hoppas jag springa minst 20 mil till med nummerlapp på bröstet. Det kan till och med bli så att jag tränar mindre och ändå slår förra årets totala distans med råge.

Springer man många långa lopp slipper man träna, i alla fall om man inte har några större ambitioner på toppresultat. Jag springer sällan långpass som är längre än 30 km. Tycker dock att det är helt ok att köra långpass både två och tre dagar i rad. Loppen får stå för ultralångpassen jag inte orkar eller har tid köra som träning helt enkelt.

Nästa år lutar det nog åt att jag springer färre lopp.

Kristian

Om Kristian

Jag gillar att springa, helst långt. Ibland blir det ultralångt. Löpning är helt klart den bästa terapin och jag har tydligen en hel del att reda ut. Följ mig på Twitter, Google och Facebook.

Prenumerera på inläggen via RSS, Feedly eller e-post.