Löpare, ta hand om era fötter!

Innan jag började med löpning var fötterna en bortglömd del av kroppen som bara luktade illa. Nu har de hamnat mer i fokus. De smörjs, filas och masseras med en helt annan förståelse.

Förra veckan släppte Trail Runner Nation ett riktigt bra avsnitt om fotvård tillsammans med John Vonhof. Jag fick en hel del bra tips på saker som jag inte hade tänkt på tidigare. Det snackas tejpning, hur man ska klippa naglarna, tömma vätskefyllda blåsor eller inte…

Surfa in och lyssna här eller på valfri pod-app.

Mina 3 bästa fottips

  1. Injinji tåstrumpor har förändra mitt löparliv och räddat mina fötter från många blåsor.
  2. Sportslick funkar riktigt bra. Jag smörjer oftast in fötterna dagen innan tävling/långpass och vid starten.
  3. Köp rätt storlek på löparskorna. Skorna ska ha gott om plats framme vid tårna. Om du ska springa ultror kan det vara bra att ta i lite extra när det gäller storleken.

Löparfötter

Ibland händer det oförutsedda saker som är svåra att parera. Idag tappade jag den första nageln efter TEC 100. Det finns några till kandidater som sitter löst.

Kristian

Om Kristian

Jag gillar att springa, helst långt. Ibland blir det ultralångt. Löpning är helt klart den bästa terapin och jag har tydligen en hel del att reda ut. Följ mig på Twitter, Google och Facebook.

Prenumerera på inläggen via RSS, Feedly eller e-post.

  • Bra tips! Tappade naglar tycker jag är lite credd. Sånt som bara vi löpnördar förstår. 🙂

    • Det är kul att tappa dem första gången, sedan är det bra tradigt 🙂