Löpning med bildäck

Nu har jag äntligen skaffat den sista pusselbiten till sommarens löpstyrkeprojekt. Första testrundan med bildäck genomfördes igår.

Det är faktiskt inte så jobbigt att springa och dra på ett bildäck, inte på en grusväg i alla fall. Asfalt och gräsmattor bjuder på mer motstånd.

Jag har fått en del frågor om vad jag använde för prylar för att kunna släpa på bildäcket så här kommer mitt upplägg. Det går säkert att lösa det på tusen andra sätt.

Däcklöpning: styrkebälte

Jag har ett brett styrkebälte runt midjan. Sedan kommer det en rep-slinga som jag hittade billigt. Repet fästs med en karbinhakar.

Däcklöpning: bildäck

Jag har borrat ett hål i däcket där det sitter en skruvögla.

Däcklöpning: fäste i bildäck

I däcket sitter det en träbit med några muttrar.

Däcklöpning: fästanordning

Fästanordningen i närbild.

Målet

Målet med däcklöpningen är att förbättra bål- och löpstyrkan. Jag märkte även att man får ett bättre löpsteg och hamnar längre fram på foten.

Marshall Ulrich och Eric Schranz (URP) har skrivit en del om fördelarna med att springa med däck.

Kristian

Om Kristian

Jag gillar att springa, helst långt. Ibland blir det ultralångt. Löpning är helt klart den bästa terapin och jag har tydligen en hel del att reda ut. Följ mig på Twitter, Google och Facebook.

Prenumerera på inläggen via RSS, Feedly eller e-post.