Fjällmaraton på hemmaplan

Lappvägen ned från Kläppen

Mina planer att åka upp till Jämtland och köra en träningshelg i samband med AXA Fjällmaraton ser inte ut att bli av. Istället har jag vridit upp backtrampandet här på hemmaplan. I tisdags blev det 16 vändor i Hammarbybacken, 1300 höjmeter på 24 km. Jag hade tänkt köra ett riktigt ”Håll käften”-pass på 25 varv, men fick problem med skoskav eftersom jag inte smörjt in mina fötter. Detta var det längsta passet i mina Salomon Sense Ultra 4 SG. Det är lite oroande att skavet dök upp efter bara 3 timmars aktivitet.

Hammarbybacken på Movescount

Igår bestämde jag mig för att göra klart resterande vändor. Jag var tvungen att använda Strava-appen för att mäta passet eftersom klockan låg kvar hemma. Man ser tydligt att appen, som antagligen bara går på GPS-data, missar en hel del höjdmeter.

Hammarbybacken på Strava

Det blev 10 vändor till slut, 800 höjdmeter (500 enligt Strava) på 18 km. De 4 sista vändorna fick jag sällskap av Mats som kommit hem från Marcus Badwater-äventyr. Vi snackade själklart om resan till Death Valley och jag pumpade honom på UTMB-tips.

Augusti har börjat bra, 82 km och 2800 höjdmeter på 5 dagar (inkl. en vilodag).

Kristian

Om Kristian

Jag gillar att springa, helst långt. Ibland blir det ultralångt. Löpning är helt klart den bästa terapin och jag har tydligen en hel del att reda ut. Följ mig på Twitter, Google och Facebook.

Prenumerera på inläggen via RSS, Feedly eller e-post.

  • Coyntha

    Vill du dela med dig tipsen du fick från Mats? 😛

    • Det gamla vanliga: inte hänga för länge i depåerna osv. Jag var mest nyfiken på underlaget och vad som serverades vid vätskestationerna.

      • Coyntha

        Åh tack. Vad sa han om underlaget? Jag kan inte bestämma vilka skor kommer jag att ha!

        • Att det mesta var otekniska vandringsleder. De sista backarna är lite blockigare.