Har jag kört Maffetone-metoden utan att veta om det?

Jag skippade pulsbandet för över ett år sedan. Jag visste inte vad jag skulle göra med den infon helt enkelt. Samtidigt började jag låta känsla och upplevd ansträngningsnivå styra min träning. För att kunna öka mängden sänkte jag medvetet tempot.

Igår plockade jag upp pulsbandet igen. Jag installerade en app i klockan för att ha koll på Maffetone-pulsen under passet också. Något kul ska man väl ha när man drar ned på träningen inför Bislett 24 h. Maffetone-metoden upplevde jag som förra årets stora snackis och den dyker fortfarande upp titt som tätt i olika sammanhang.

I början av passet hade jag lite koll på klockan för att se om appen funkade, sedan körde jag på i mitt vanliga mystempo.

Suunto Ambit Maffetone

Det visade sig att jag håller mig i Maffetone-zonen större delen av rundan. Pulsen slår i taket i några uppförsbackar. Nu säger ett enstaka pass inte så mycket. Därför tänkte jag logga pulsen under hela december för att se hur den ligger när jag tränar på som vanligt. De är kanske så att jag kört MAF utan att veta om det.

Kristian

Om Kristian

Jag gillar att springa, helst långt. Ibland blir det ultralångt. Löpning är helt klart den bästa terapin och jag har tydligen en hel del att reda ut. Följ mig på Twitter, Google och Facebook.

Prenumerera på inläggen via RSS, Feedly eller e-post.