3 tips inför Jättelångt

I helgen springer jag Jättelångt för tredje gången. Här kommer tre tips på saker som kan vara bra att tänka på om man ska springa loppet för första gången.

  • Ta det lugnt och njut av de två första milen. De avgör hur resten av loppet blir. Det fick jag lära mig den hårda vägen första året jag sprang loppet. Man pinnar gärna på för snabbt i början när det är roligt och får betala senare. Det kommer betydligt mer lättlöpta sträckor längre fram där du kan tjäna in många minuter.
  • Välj skor som funkar både i terräng och på asfalt. Har du inga bra hybridskor, välj vanliga löparskor. Jättelångt är ett terränglopp, men det mesta är ganska snällt underlagsmässigt. Skor med stora dubbar ställer bara till det när du springer på hårt packade grusvägar och asfalt. Tidigare har jag använt Salomon XR Crossmax och Montrail Rogue Fly. I år lutar det åt Nike Zoom Wildhorse.
  • Ha lite koll på banmarkeringarna. Det finns en anledning varför loppet har en felspringningsgaranti. Det är lätt att missa en avfart när man snackar och har trevligt.

Jättelångt

Mitt mål

Träningen har flutit på riktigt bra. Jag har sprungit ca 30 mil mer hittills jämfört med förra året (115 mil 2013 vs. 145 mil 2014). Det har hunnits med 5 lopp, varav 3 ultror. Drömmålet är en tid under 7 timmar, men då måste verkligen allt stämma. Väderprognoserna lovar medvind och behaglig värme så jag håller tummarna.

B-målet är att ta sig under 7,5 timmar.

Lycka till allihop och hoppas vi ses på Roslagsleden!

Kristian

Om Kristian

Jag gillar att springa, helst långt. Ibland blir det ultralångt. Löpning är helt klart den bästa terapin och jag har tydligen en hel del att reda ut. Följ mig på Twitter, Google och Facebook.

Prenumerera på inläggen via RSS, Feedly eller e-post.